Λάμπρος Πηγούνης – Η τέχνη σήμερα οφείλει να διευρύνει τη συλλογική μας συνείδηση
Micropolitics of Noise. Πες μας την σκέψη σου για αυτό το project! Τι είναι αυτό που θές να δώσεις – μεταδώσεις, σε κάποιον που θα έρθει να πάρει μέρος στην performance σου;
Είναι ένα πολυεπίπεδο έργο που πάνω από όλα επιθυμεί να προβάλει ένα πολιτικό και κοινωνικό σχόλιο. Είναι σίγουρα ένα από τα πιο δύσκολα (αν όχι το πιο δύσκολο) και μεγαλύτερα εγχειρήματα που έχω κάνει στην καλλιτεχνική μου δραστηριότητα έως τώρα.
Είχα καταρχάς την ανάγκη να επικοινωνήσω στον κόσμο τον τεράστιο ρόλο που παίζουν οι έννοιες της συχνότητας, της δόνησης και της ενέργειας στις ζωές μας. Τον τρόπο με τον οποίο ερχόμαστε σε επαφή με μια τέτοιου είδους ενέργεια και πως μας επηρεάζει σε σωματικό και ψυχολογικό επίπεδο. Κατά τη διάρκεια του έργου (8 ώρες καθημερινά) βιώνουμε και παρατηρούμε την μικροκλίμακα επιρροής της ηχητικής ενέργειας η οποία όμως αποτελεί τον καθρέφτη επιρροής στον κοινωνικό ιστό.
Ο επισκέπτης στο έργο εισέρχεται σε ένα πεδίο ακουστικής Αν-αρχιτεκτονικής όπου οι φυσικές, οι συναισθηματικές και οι λιμπιντικές δυναμικές του σώματος του μετατοπίζονται κυρίως ασυνείδητα.
Σε μια live performance, ο καλλιτέχνης εκτίθεται άμεσα στο κοινό!! Πόσο “ασφαλές” είναι αυτό για τον καλλιτέχνη;
Ναι φυσικά, αυτή είναι στην ουσία η ζωή του καλλιτέχνη. Να δημιουργεί, να προβληματίζει, να πειραματίζεται και εν τέλει να μοιράζεται ένα κομμάτι της δραστηριότητας του σε συλλογικό επίπεδο. Κατά τη γνώμη μου δεν τίθεται καν θέμα “ασφάλειας”. Στην τέχνη δεν πρέπει να αισθανόμαστε ασφαλείς. Μια καλή ιδέα στην τέχνη είναι η ιδέα που σε τρομοκρατεί περισσότερο…
Πόσο “έτοιμο” είναι το κοινό στην Ελλάδα, για τέτοιου είδους project όπως αυτό που παρουσιάζεται τώρα στο Μπενάκη;
Είναι πάντα όμορφο και αφυπνιστικό για την κοινωνία μας το να γίνονται δρώμενα από οποιαδήποτε πλατφόρμα τα οποία μας μεγεθύνουν την αντίληψη μας για την τέχνη. Είναι αλήθεια πως ένα δρώμενο όπως το AS ONE στο μουσείο Μπενάκη αφορά κυρίως ένα πιο εξειδικευμένο κοινό της τέχνης στην Ελλάδα και ίσως να έχει βρει κάποιους λιγότερο “έτοιμους”.
H περιέργεια και η ανάγκη του κοινού για άγνωστες εμπειρίες μέσα από την τέχνη, ειδικότερα σε μια τέτοια δύσκολη περίοδο, καθιστά την έκθεση αυτή ως ένα από τα πιο συναρπαστικά και προκλητικά δρώμενα που μπορεί να επιλέξει το κοινό αυτή τη στιγμή.
Composer, Sound artist, performer! 3 διαφορετικοί τρόποι έκφρασης; Μέσα από ποιόν τρόπο εκφράζεσαι περισσότερο;
Δεν μπορώ να διαχωρίσω τις τρεις δραστηριότητες. Ο κοινός παρονομαστής είναι ο ήχος και η σιωπή, για να είμαστε ακριβείς. Άρα αυτό που με εκφράζει και με εκπληρώνει ως δημιουργό είναι η μουσική και τα συστατικά της.
Μετά από μια τόσο φορτισμένη συναισθηματικά κατασταση στην οποία φτάνεις – μέσα από την performance σου – πως αποφορτίζεσαι; Πως βρίσκεις την ισορροπία με τον Λάμπρο μετά;
Ο μοναδικός τρόπος για να ανταπεξέλθει κανείς σε ένα μακράς διάρκειας έργο όπως το Micropolitics of Noise είναι να μετατοπίσει το βιολογικό του ρολόι και να κάνει αποτελεσματική διαχείριση της ενέργειας του. Συγκεκριμένα, στην περίπτωση μου εκτός από συγκεκριμένη διατροφή, έχω αποφασίσει να φέρνω καθημερινά τον οργανισμό μου σε επαφή με το νερό και τη φύση. Η έννοια της ισορροπίας πάντως λειτουργεί και κατά την διάρκεια της performance. Απλά βρίσκεται σε πιο βαθιά και σκοτεινά νερά…
Μια μέρα χωρίς καλλιτεχνικές υποχρεώσεις! Πως θα πρέπει να είναι;
Δεν θεωρώ πως στην τέχνη υπάρχει η έννοια του ωραρίου. Τουλάχιστον σε επίπεδο δημιουργίας. Άρα προσωπικά πιστεύω πως δεν υπάρχει τέτοια μέρα…η τέχνη και η ανάγκη για δημιουργία είναι αναπόσπαστα κομμάτια της ύπαρξης μου.
Μια ιδέα, ένα έργο, μια μουσική δημιουργία μπορούν και είναι ικανά να στροβιλίζουν για πάντα στο μυαλό και στην ψυχή.
Αγαπημένο σημείο στην πόλη!
Ο λόφος του Φιλοπάππου που για καλή μου τύχη είναι μόνο 10 λεπτά περπάτημα από το σπίτι μου. Εκτιμώ ιδιαίτερα το γεγονός ότι η Αθήνα έχει ακόμα μια τέτοια αντιφατική σχέση με τη φύση την οποία αισθάνεσαι κάνοντας μια βόλτα σε αυτό το υπέροχο ενεργειακό τοπίο στο κέντρο ακριβώς της πόλης.
Επόμενο καλλιτεχνικό βήμα;
Προς το παρόν το μόνο επόμενο πράγμα που θα επιθυμούσα να σχεδιάσω είναι ένα μεγάλο ταξίδι…μάλλον εξωτικό!