Η Φρουτοπία είναι κόμικ που δημιούργησαν το 1983 ο συγγραφέας παιδικής λογοτεχνίας Ευγένιος Τριβιζάς και ο σκιτσογράφος Νίκος Μαρουλάκης. Ολοκληρώθηκε σε τρεις κύκλους με 50 τεύχη. Το κόμικ μεταφέρθηκε και στην τηλεόραση το 1985 με 47 επεισόδια από την οικογένεια Σοφιανού οπτικοποιημένο με μαριονέτες σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία.
Το κόμικ της Φρουτοπίας εκδόθηκε από τις εκδόσεις Πατάκη και αργότερα η εβδομαδιαία εφημερίδα Ο Κόσμος του Επενδυτή το συμπεριέλαβε ως συνοδευτικό.
Το χρονικό της Φρουτοπίας
Ο Τριβιζάς τοποθετεί την γένεση της ιδέας για την Φρουτοπία στην περίοδο κατά την οποία συνεργαζόταν με το παιδικό περιοδικό «Το ρόδι». Μετά τη δημοσίευση συνέντευξής του με ένα μήλο, το οποίο παραπονιόταν για την ευνοϊκή μεταχείριση που απολάμβαναν τα ρόδια από το περιοδικό, ο Τριβιζάς έγραψε μια σειρά από συνεντεύξεις με άλλα φρούτα και λαχανικά κατόπιν παράκλησης του τότε διευθυντή του παιδικού προγράμματος της ΕΡΤ, καταλήγοντας στην σύνταξη του πλουσιότερου σε χαρακτήρες έργου του 1.700 σελίδων.
Στο ίδιο το κόμικ και το βιβλίο, η Φρουτοπία αναφέρεται ως «μια μακρινή χώρα που συνορεύει στα δυτικά με το Αβγατηγανιστάν, στα ανατολικά με το Πιπερού και στα βορειοδυτικά με τη Χώρα του Χασμουρητού. Η ιστορία της Φρουτοπίας είναι γεμάτη με πράξεις αφάνταστου ηρωισμού και κατάπτυστης προδοσίας, με υπέροχες θυσίες και ασίγαστα μίση, τολμηρές προσδοκίες και αποτρόπαιες δολοπλοκίες»
Η ξαφνική εξαφάνιση του Μανώλη του μανάβη σπέρνει τον πανικό μεταξύ των μανάβηδων της χώρας, οι οποίοι τρέπονται σε μαζική φυγή, φοβούμενοι της ίδιας τύχης, ακολουθούμενοι από τους ανθρώπους. Το γεγονός σημαίνει την έναρξη μιας νέας εποχής για τα φρούτα και τα λαχανικά που παραμένουν στην Φρουτοπία, τα οποία κηρύσσουν την ανεξαρτησία τους, εκλέγουν τους δικούς τους εκπροσώπους σε διάφορα αξιώματα και αποφασίζουν την απαγόρευση εισόδου στην χώρα για όλους τους μανάβηδες, δίνοντας έτσι τέλος στην υποδούλωση.
Οι μοναδικοί άνθρωποι στην Φρουτοπία είναι ο κύριος αστυνόμος και ο δαιμόνιος δημοσιογράφος Πίκος Απίκος, ο οποίος καλείται να ερευνήσει το μυστήριο της εξαφάνισης του Μανώλη του μανάβη, ως απεσταλμένος της εφημερίδας Τρέχα Γύρευε.
Κάποιοι από τους χαρακτήρες.
Πίκος Απίκος: Ο δαιμόνιος δημοσιογράφος που αναλαμβάνει την επικίνδυνη αποστολή να ταξιδέψει στην μακρινή Φρουτοπία για να εξιχνιάσει το μυστήριο της εξαφάνισης του Μανόλη του μανάβη και ζει μέρα με τη μέρα τα συναρπαστικά γεγονότα που σημαδεύουν ανεξίτηλα την ιστορία του τόπου, αλλά και τη δική του ιστορία.
Αιμίλιος το μήλο: Πρόεδρος της κυβέρνησης των φρούτων. Κατάγεται από το μήλο που είχε πέσει στο κεφάλι του Νεύτωνα. Κυβερνάει τη Φρουτοπία μαζί με το υπουργικό συμβούλιο, τα εφτά σπουδαία λάχανα.
Αρχέλαος το λαχανιασμένο λάχανο: Περιφρονημένος δρομέας που φτάνει πάντα τελευταίος στους αγώνες δρόμου και όλοι τον κοροϊδεύουν. Η μοίρα όμως του επιφυλάσσει να αναδειχτεί σε πραγματικό ήρωα και σωτήρα της Φρουτοπίας.
Πιπεριά η φαρμακόγλωσσα: Ιδιοκτήτρια πανδοχείου δέκατης όγδοης κατηγορίας. Της αρέσει να ξεσκονίζει με τις βλεφαρίδες της τις κλειδαρότρυπες των δωματίων των πελατών της. Τα δωμάτια στο ξενοδοχείο της δεν έχουν ντους. Έχουν όμως μπόλικες τρύπες στη σκεπή.
Μάτα η ντομάτα: Ζουμερή ντομάτα ερωτευμένη με τον Βρασίδα το κρεμμύδι, ο οποίος όμως την απορρίπτει, επειδή τη βρίσκει πολύ ώριμη.
Θάνος το κολοκυθάκι: Το ταπεινό κολοκυθάκι που ονειρεύεται να δείρει ένα μανάβη. Θα πραγματοποιηθεί άραγε ποτέ το όνειρό του;
Μανόλης ο μανάβης: Ένας βλοσυρός μανάβης που η ξαφνική και ανεξήγητη εξαφάνισή του γίνεται αφορμή για την επανάσταση των φρούτων και την ανακήρυξη της ανεξαρτησίας της θρυλικής Φρουτοπίας.
Βλάσης το βλίτο: Ένα βλίτο με απελπιστικά χαμηλό δείκτη ευφυΐας που καταφέρνει όμως να ανακηρυχθεί πρύτανης του πανεπιστημίου.
Φρουφρού η φράουλα: Μοιραία τραγουδίστρια που τα βράδια τραγουδά αισθησιακά τραγούδια στο νυχτερινό χορευτικό κέντρο «Το ταψί», ενώ στο πιάνο τη συνοδεύει ένα αράπικο φιστίκι.
Τηλεοπτική μεταφορά
Το κόμικ μεταφέρθηκε και στην τηλεόραση το 1985, από την οικογένεια Σοφιανού, οπτικοποιημένο με μαριονέτες κουκλοθεάτρου και σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία. Η σειρά ξεκίνησε να προβάλλεται στις 8 Νοεμβρίου 1985, από το κανάλι της ΕΡΤ. Παρά το γεγονός ότι το φινάλε της Φρουτοπίας δεν προβλήθηκε ποτέ, λόγω περικοπών στην ζώνη προγράμματος κατά την οποία προβαλλόταν η σειρά, προβλήθηκαν 3 κύκλοι, με συνολικά 47 επεισόδια, τα οποία επαναπροβλήθηκαν αρκετές φορές τα χρόνια που ακολούθησαν.
Πολλοί γνωστοί Έλληνες ηθοποιοί δάνεισαν τις φωνές τους στους ήρωες της τηλεοπτικής μεταφοράς της Φρουτοπίας, όπως ο Δημήτρης Πιατάς, ο Δάνης Κατρανίδης, ο Σταύρος Ξενίδης, η Ντίνα Κώνστα, η Βάσια Τριφύλλη, η Άννα Παναγιωτοπούλου, ο Παύλος Χαϊκάλης, ο Κώστας Τριανταφυλλόπουλος, ο Παύλος Κοντογιαννίδης, ο Τάσος Κωστής, ο Μιχάλης Μητρούσης, ο Τάσος Πεζιρκιανίδης, ο Θάνος Παπαδόπουλος και η Ματίνα Καρρά. Στην αφήγηση ήταν ο γνωστός αφηγητής Κώστας Σκόκος. Την μουσική υπόκρουση της σειράς ερμήνευσε ο Φαίδων Σοφιανός και η Ήβη Σοφιανού, σε μουσική του Φαίδωνα Σοφιανού και στίχους της Ήβης Σοφιανού.
Η Φρουτοπία, είναι έτσι γραμμένη, που επιτρέπει να την απολαύσουν μικροί και μεγάλοι. Μέσα από αλληγορίες και συμβολισμούς, μπορεί κανείς να αναγνωρίσει επίκαιρα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα της καθημερινότητάς μας. Σύμφωνα με τον ίδιο τον Τριβιζά: «Πάντα θα υπάρχουν κολοκυθάκια που ονειρεύονται να δείρουν μανάβηδες, υπουργικά συμβούλια που απαρτίζονται από σπουδαία λάχανα, επίδοξοι καρπουζοκράτορες, βλίτα που επιδιώκουν να γίνουν υπουργοί παιδείας και υποβαθμισμένες γειτονιές, κατοικούμενες από λεμονόκουπες.»
Το 1994 η εταιρία Coca Cola διεκδίκησε τον όρο “φρουτοπία” για χρήση, ως εμπορικού σήματος στην Ελλάδα. Κατόπιν δικαστικής διαμάχης, στις 17 Σεπτεμβρίου 1997 η Διοικητική Επιτροπή Σημάτων του υπουργείου Εμπορίου, δικαίωσε τον Ευγένιο Τριβιζά.
Ο ίδιος ο Τριβιζάς, σε συνέντευξή του είχε πει σχετικά : «Ένα από τα βάσιμα μοτίβα της Φρουτοπίας είναι η αντίσταση των φρούτων μιας μικρής χώρας εναντίον παντοδύναμων πολυεθνικών εταιρειών, της “Λεμονοστιφέν” και της “Κομποστάλ”, οι οποίες σχεδιάζουν να τα κάνουν κομπόστες και αναψυκτικά. Επομένως, τόσο εγώ όσο και ο δαιμόνιος δημοσιογράφος Πίκος Απίκος θεωρήσαμε ότι δεν θα ήταν σωστό μια πολυεθνική εταιρεία ναχρησιμοποιήσει τον τίτλο της Φρουτοπίας για εμπορικό σήμα των νέων της αναψυκτικών. Έτσι άλλωστε θα αντιδρούσε, αν ήταν στη θέση μου, και ο Θάνος το κολοκυθάκι, που ονειρεύεται να δείρει ένα μανάβη».