Γιάννης Παπαδάκος – Για εμένα, το σημαντικότερο στοιχείο ενός βίντεο κλιπ είναι να βρει τρόπο να γίνει αλληλενδετο με το συναίσθημα του τραγουδιού
Κάτω από τα αγαπημένα σου βίντεο κλιπ θα βρεις σίγουρα το όνομα Γιάννης Παπαδάκος . Αν θελήσεις να τον συναντήσεις να ξέρεις πως θα δυσκολευτείς αρκετά. Είναι συνεχώς πίσω από μια κάμερα γυρίζοντας κλιπ, ανακαλύπτοντας υπέροχες γωνιές της πόλης μας(κι όχι μόνο) ή σε κάποιο ταξίδι ανά τον κόσμο μαζεύοντας γνώσεις, εμπειρίες και εικόνες. Καθόλου τυχαία λοιπόν, ο Γιάννης Παπαδάκος, είναι ένας κατεξοχήν Urban People και ένα από τα ταλέντα της γενιάς μας.
Μέσα από τα video clip σου μας μεταφέρεις εξαιρετικές εικόνες μίας Ελλάδας που πολλοί αγνοούμε. Πώς τα καταφέρνεις; Είσαι εσύ αυτός που ψάχνει τον χώρο των γυρισμάτων ή έχεις άλλους που θα ψάξουν για σένα;
Το βίντεο κλιπ στο σύνολο του είναι μια πολύ δημιουργική διαδικασία. Απαιτεί συνεργασία αρκετών ανθρώπων που θα πρέπει να ακολουθούν μια συγκεκριμένη αισθητική η οποία αλλάζει ανάλογα με το σενάριο. Η Αθήνα και γενικότερα η Ελλάδα έχει πάρα πολύ ενδιαφέροντα μέρη για γυρίσματα. Το αστικό τοπίο της Αθήνας όσο κορεσμένο κι αν είναι για εμάς που το βλέπουμε καθημερινά, έχει μια ομορφιά. Έχει γωνίες που αν τις προσεγγίσεις με διαφορετικό τρόπο, ίσως και με τον τρόπο που θα το έκανε ένας ξένος, αυτομάτως γίνονται κινηματογραφικές, οικείες και ως εκ τούτου εντυπωσιακές. Αυτή είναι πολύ ενδιαφέρουσα διαδικασία και έχω ανθρώπους που με βοηθάνε στο “Location scouting” όπως λέμε. Αλλά από εκεί κ πέρα είναι η φαντασία του σκηνοθέτη πως θα το αναδείξει. Μου αρέσει να παρουσιάζω οικεία μέρη όπως δεν τα έχει δει κάποιος και σε πολλές περιπτώσεις ωραιοποιημένα.
Θέλεις να μας περιγράψεις μία τυπική ημέρα γυρισμάτων;
Συνήθως το ραντεβού για ένα κλιπ η το “ορντινο” όπως λέμε είναι γύρω στις 9-10 το πρωι. Εγώ ομολογώ ότι αργω πάντα και πάω μια ώρα μετά.. Είμαι πολύ ασυνεπής στα ραντεβού. Εκεί μαζευόμαστε όλοι οι συντελεστες του κλιπ για να ξεκινήσουμε να οργανώνουμε το γύρισμα. Να στηθούν φώτα, να φτιαχτεί ο χώρος, να ετοιμαστεί ο τεχνικός εξοπλισμός και φυσικά να ετοιμαστεί ο καλλιτέχνης. Συνήθως πρώτο πλάνο πάμε κατά τη 1. Οπότε και ανάλογα με το σενάριο ακολουθεί η σειρά των πλάνων. Ενδιάμεσα έχουμε αλλαγή του καλλιτέχνη για άλλο ρούχο και μακιγιάζ και συνεχίζουμε. Το γύρισμα αν όλα πάνε καλά τελειώνω κατά τις 11-12 το βράδυ. Βέβαια έχουν υπάρξει και πάρα πολλά κλιπ που έχουν γίνει 24ωρα..Και δε θες να ξέρεις σε τι ψυχολογική κατάσταση ήμασταν όλοι!
Ποιο βιντεοκλίπ είδες και είπες ότι θα ήθελες να το είχες σκηνοθετήσει εσύ;
Θα ήθελα να έχω σκηνοθετήσει το Up&Up των Coldplay. Έχω την τεχνογνωσία για να κάνω ένα τέτοιο κλιπ αλλά ζήλεψα τόσο πολύ την εκτέλεση και κυρίως την ιδέα και την αισθητική.
Πόσες μέρες δουλειάς απαιτούνται για ένα τετράλεπτο βιντεοκλίπ;
Το να σκεφτώ το σενάριο είναι μια διαδικασία 2-3 ημερών ώστε να καταλήξουμε στην καλύτερη δυνατή ιδέα για το εκάστοτε τραγούδι. Το γύρισμα είναι μια μέρα και μετά η διαδικασία του μοντάζ γύρω στις 7 με 10 μέρες.. Οπότε 10 με 15 μερες συνολικά από τη στιγμή που θα αποφασίσουμε να γυρίσουμε ένα βιντεοκλίπ.
∕ ∕ Ακόμα και σήμερα δεν ξέρω που θέλω και που μπορεί να φτάσει όλο αυτό, το μόνο που ξέρω είναι πως νιώθω τυχερός που έκανα το χόμπι μου επάγγελμα και μπορώ να ζω από αυτό όπως θα ήθελα.∕ ∕
Η συνταγή ενός επιτυχημένου βίντεο κλιπ ποια είναι;
Για εμένα, το σημαντικότερο στοιχείο ενός βίντεο κλιπ είναι να βρει τρόπο να γίνει αλληλενδετο με το συναίσθημα του τραγουδιού. Όχι με τα λόγια του τραγουδιού (όπως πολλοί λανθασμένα πιστεύουν) αλλά με το συναίσθημα που δημιουργούν οι στίχοι, η μουσική και η μελωδική γραμμή στο σύνολο τους. Εξαίρεση σε αυτό, για μένα προσωπικά, είναι βίντεο κλιπ που ανεξάρτητα από το νόημα ή το συναίσθημα του τραγουδιού έχουν να περάσουν κάποιο μήνυμα.
Ποιοι δημιουργοί σε έχουν επηρεάσει στη μέχρι τώρα πορεία σου;
Η επιρροή έρχεται από δημιουργούς όλου του καλλιτεχνικό φάσματος. Ζωγράφους, φωτογράφους, αρχιτέκτονες και βεβαίως σκηνοθέτες και διευθυντές φωτογραφίας, καθώς όλα αυτά τα στοιχεία συνθέτουν μια ολοκληρωμένη καλλιτεχνική άποψη σε ένα βίντεο.
Κάποια από τα ονόματα που μου έρχονται στο μυαλό από σκηνοθετες (βίντεο κλιπ) είναι οι Sam Brown, Jonas Akerlund, Mark Romanek. Ενώ από κινηματογραφικους είναι οι Christofer Nolan , Darren Aronofsky, Alejandro G. Iñárritu, Tony Scott, Michael Bay και πάρα πολλοί άλλοι.
Όταν ξεκίνησες να γυρνάς βίντεο κλιπ, πίστεψες ότι θα έφτανες τόσο μακριά ώστε να κατακτήσεις τις καρδιές τόσων καλλιτεχνών που αποζητούν την συνεργασία μαζί σου;
Όταν ξεκίνησα δεν σκεφτόμουν τίποτα. Μόνο ότι είμαι τυχερός και έχω την ευκαιρία να εκφραστω μέσα από ένα τόσο δημιουργικό μεσο. Δεν ήξερα πόσο μακριά θα πάω ούτε με ποιους καλλιτέχνες θα ήθελα να συνεργαστώ. Έκανα απλά αυτό που θεωρούσα όμορφο και σωστό για την εκάστοτε περίπτωση. Στη πορεία όταν άρχισα να εισπράττω τη θετική ανταπόκριση τόσο του κόσμου όσο και των ιδίων των καλλιτεχνών και των εταιριών τους, κατάλαβα πως “κάτι γίνεται καλά εδώ” και έβαλα σκοπό να βελτιώνομαι συνεχώς, να προσπαθώ να ανανεώνομαι και να κερδίσω την εμπιστοσύνη ακόμα περισσότερων.
Tips:
♯Η καλύτερη συναυλία που έχει βρεθεί ήταν των Linkin Park το 2009.
♯Το πιο αστείο ήταν μέσα σε ένα hamam που δούλευε κ ήταν γεμάτο υδρατμούς!
♯Η Χάρις Αλεξίου είναι η αγαπημένη του καλλιτέχνις.
♯Θαυμάζει και θεωρεί καλλιτεχνικό φαινόμενο της μουσικής βιομηχανίας την BEYONCE.
♯ Ο πιο “ντροπιαστικός” δίσκος που έχει είναι το “Γρανίτα από τζατζίκι” του Χάρυ Κλυν!
♯Σημαντικές του επιρροές σε αισθητικό επίπεδο θεωρεί δουλειές του διευθυντή φωτογραφίας Emmanuel Lubezki, έργα κλασσικών ζωγράφων όπως ο Peter Paul Rubens καθώς και φωτογράφων όπως η Annie Leibovitz.
♯Για ένα πλάνο σε βίντεο κλιπ της Demy χρειάστηκε να βουτήξει από ένα ιστιοφόρο!
Η hip hop μουσική και η κουλτούρα η οποία την συντροφεύει, έχει κάποια ιδιαίτερη θέση στην καρδιά σου, ή προτιμάς την ποπ σκηνή περισσότερο;
Η hip hop μουσική και η κουλτούρα της δεν είναι κάτι που με συγκινεί. Δεν μου ταιριάζει κ δεν την αντιλαμβάνομαι. Έχω κάνει όμως κλιπ για κάποιους hip hop καλλιτέχνες που θαυμάζω τη μουσική κ τους στίχους τους όπως ο Μονιμος Κατοικος και ο Λαγνης. Εμπορικά hip hop έχω κάνει επίσης αλλά δεν νομίζω πως αντιπροσωπευουν της ευρεία hip hop κουλτούρα.
Θα κάνεις κλιπ για κάποιον που καλλιτεχνικά μπορεί να μην εκτιμάς και πάρα πολύ;
Σαν άνθρωπος είμαι πολύ ανοιχτός και θεωρώ πως όλοι έχουν δικαίωμα στην έκφραση και κρίνονται για τα λεγόμενα και τις πράξεις τους οπότε δεν είμαι εγώ αυτός που θα κρίνω κάποιον. Η καλλιτεχνική υπόσταση του καθενός νομίζω πως είναι πολύ υποκειμενική. Παρόλα αυτά νομίζω πως πολύ δύσκολα θα συνεργαζόμουν με κάποιον καλλιτέχνη που προσβάλει ηθικά μέσα από την μουσική του κάποιες αξίες μου. Συνήθως στις συνεργασίες μου ψάχνω να βρω ένα σημείο επαφής για να δημιουργήσουμε από κοινού κάτι όμορφο.
∕ ∕ Η συνεργασία μου με τη Δέσποινα Βανδη για το “Χάνω Εσένα” ήταν αυτή που με καταξίωσε ως ένα βαθμό στη συνείδηση του ευρύτερου κοινού αλλά και του ίδιου του χώρου μας. Όλοι γνώριζαν για την αποκλειστική της συνεργασία με τον Κώστα Καπετανίδη και ήμουν ο πρώτος σκηνοθέτης που εμπιστεύτηκε μετά από αυτό.∕ ∕
Το κλιπ με το πιο “κουραστικό” μοντάζ ήταν…
Κατά καιρούς έχω κάνει βίντεο κλιπ που έχουν μέσα post production, δηλαδή 3d και ιδιόμορφα γραφικά όπως του Mark F. Angelo feat.Onirama – Turn Back Time για το οποίο πέρασα πάνω από 2 εβδομάδες μπροστά στον υπολογιστή. Το αποτέλεσμα όμως μας δικαίωσε όλους. Συνήθως όταν ο καλλιτέχνης είναι ανασφαλής με τον ίδιο του τον εαυτό και δε ξέρει τι ακριβώς θέλει (το έχω συναντήσει πολλές φορές) τότε αναγκαζόμαστε να κάνουμε μοντάζ ξανά και ξανά στα ίδια πλάνα, πράγμα τρομερά κουραστικό
Tα τελευταία χρόνια έχεις κάνει “μαζικά” πολλά κλιπ. Μπορεί κάποιος να αντεπεξέλθει από θέμα έμπνευσης όταν έχει τόσο μεγάλο φόρτο εργασίας;
Νομίζω ότι το κουραστικό και ουσιαστικότερο κομμάτι της δουλειάς μου πως είναι η έμπνευση. Αν κάποιος δεν έχει δημιουργική διάθεση τότε δεν έχει νόημα να ασχοληθεί με αυτόν τον τομέα. Έχω ανησυχίες και επενδύω πολύ σε αυτές. Ταξιδεύω πολύ, επισκέπτομαι χώρες, μουσεία, ψάχνομαι διαρκώς να ταΐσω την καλλιτεχνική μου πείνα. Πάντα θέλω να βρίσκω ένα πάτημα να πιαστώ και να δημιουργήσω κάτι όμορφο.
Τι θεωρείς πως κεντρίζει τους καλλιτέχνες πάνω στην δουλειά σου και σε επιλέγουν να σκηνοθετήσεις τα κλιπ τους;
Η αισθητική μου. Βλέπουν κάτι που τους αρέσει χωρίς να καταλαβαίνουν πάντα τι μπορεί να είναι αυτό και νιώθουν πως είναι ποιοτικό και καλαίσθητο. Εγώ κι η ομάδα μου μιλάμε με τους καλλιτέχνες, είμαστε πολύ ανοικτοί, ψάχνουμε να βρούμε κοινά σημεία επαφής και τελικά νιώθουν πως έχουν δίπλα τους έναν καλλιτέχνη που τους εμπνέει εμπιστοσύνη.
Ένα κλιπ αν είναι επιτυχημένο και όμορφα παντρεμένο με το τραγούδι μπορεί να συντροφεύσει τον καλλιτέχνη για πολλά χρόνια στις μνήμες των ακροατών, συμφωνείς;
Ισχύει αυτό. Είναι αρκετά σπάνιο να συνάδει ένα δυνατό κομμάτι μαζί με ένα εξίσου δυνατό κλιπ. Είμαι τυχερός που το έχω καταφέρει σε ορισμένα κλιπ, όπως το “Αυτός” των Ονιράμα που σου αρέσει κι εσένα!
H συνεργασία που ονειρεύεσαι είναι με τον/την ..
Νιώθω τυχερός και ευλογημένος γιατί αυτές που ήθελα πολύ να κάνω τις έχω κάνει. Σαμπάνης, Ρουβάς, Βανδή, Αλεξίου, Χατζηγιάννης. Καλλιτέχνες που σέβομαι και εκτιμώ πολύ.
Rihanna, Beyonce, Madonna. Ποια κυρία θα σε έκανε να χάσεις τον ύπνο σου ζητώντας σου να γυρίσετε παρέα το νέο της κλιπ;
Η συνεργασία και με τις 3 αυτές κυρίες θα ήταν ιδιαίτερη τιμή για εμένα. Πρώτη θα έβαζα την Madonna μιας και έχει συνεργαστεί με τους μεγαλύτερους σκηνοθέτες το πλανήτη. Αλλά καλλιτεχνικά κρίνοντας κι από το τελευταίο της πρότζεκτ, η συνεργασία με την Beyonce θα ήταν επίσης ιδιαιτέρως τιμητική για εμένα. Είναι καλλιτεχνικό φαινόμενο και φοβερή παραγωγός.