Βιβλικό δράμα της Paramount σε σκηνοθεσία Σέσιλ Μπ. ΝτεΜιλ, με τους Τσάρλτον Ήστον, Γιουλ Μπρύνερ, Ανν Μπάξτερ, Υβόν Ντε Κάρλο, Νίνα Φος, Τζων Ντέρεκ, Βίνσεντ Πράις, Τζων Κάραντάιν, Ντέμπρα Πάτζετ. Ελληνικός τίτλος: Αι δέκα εντολαί
Το έπος του Μωυσή αποτυπώνεται στη μεγάλη οθόνη υπό τη μορφή μιας εμβληματικής χολυγουντιανής υπερ-παραγωγής με την υπογραφή ενός εκ των μεγαλύτερων εκφραστών της Tinseltown, του Σέσιλ Μπ. ΝτεΜιλ, που κυριολεκτικά σκίζει τις θάλασσες σε μια μια σκηνή που έχει περάσει επάξια στην ιστορία του σινεμά. Πρόκειται για την τελευταία ταινία του σπουδαίου παραγωγού και σκηνοθέτη που υπέγραψε με χρυσά γράμματα την ιστορία του Χόλυγουντ αλλά και ειδικότερα της Paramount, ο οποίος διαλέγει την πιο εντυπωσιακή Έξοδο από το στούντιο και τον κινηματογράφο. Με γυρίσματα στην Αίγυπτο, το Όρος Σινά, τη Χερσόνησο του Σινά, σε αχανείς εκτάσεις της Καλιφόρνια και φυσικά σε γιγαντιαία σκηνικά στα στούντιο της Paramount, οι “Δέκα Εντολές” υπήρξαν το 1956 η ακριβότερη ταινία που είχε γυριστεί έως τότε.
Βέβαια, ο ΝτεΜιλ δεν υπήρξε ιδιαίτερα σκηνοθέτης ηθοποιών, οπότε το πολυτάλαντο και πλούσιο καστ της ταινίας περισσότερο αποτυπώνει με τις ερμηνείες του τις βιβλικές-ιστορικές φιγούρες που υποδύεται, παρά αναζητά χαρακτήρες και συναισθηματική διακύμανση, ιδιαίτερα δε υπό το βάρος των επικών και μεγαλόστομων διαλόγων που έχουν να απομνημονεύσουν. Όμως, όσο συναίσθημα και ψυχή κι αν λείπουν από τους ρόλους αυτούς καθ’ εαυτούς, αντισταθμίζονται από το συναίσθημα του βάρους της παραγωγής.
Βλέπετε, σε αυτόν τον τομέα ο ΝτεΜιλ ήταν μανούλα, αφού δεν άφηνε τα εφφέ, τα σκηνικά και τα πανάκριβα κοστούμια να καταπνίξουν ναρκισσιστικά την ιστορία, μα ήταν αυτά που την αναδείκνυαν, καθώς γίνονταν αναπόσπαστο κομμάτι της. Αυτή ήταν η μαγεία του σινεμά του ΝτεΜιλ, κι αυτός είναι ο λόγος που η κορυφαία σκηνή στην Ερυθρά Θάλασσα, μολονότι παρωχημένη εν συγκρίσει με τη σύγχρονη ψηφιακή τεχνολογία, εξακολουθεί να έχει μια τεράστια δύναμη και να εντυπωσιάζει με το μεγαλείο και την ειλικρίνειά της.
Στα πανίσχυρα ατού της ταινίας και η μουσική του Έλμερ Μπέρνστάιν που αγγίζει τα όρια του συμφωνικού magnus opus. Η ταινία ήταν υποψήφια για 7 Όσκαρ, εκ των οποίων κέρδισε μόνο αυτό των ειδικών εφφέ.
cinemano.gr | instagram