to top

Είδαμε την ταινία | News of the world

Είδαμε την ταινία | News of the world

Η ταινία News of the world, είναι γουέστερν των Netflix/Universal σε σκηνοθεσία Πωλ Γκρήνγκρας, με τους Τομ Χανκς, Χέλενα Ζένγκελ.

Βρισκόμαστε στις μετεμφυλιακές Ηνωμένες Πολιτείες του 1870. Ο λοχαγός του τέως συνομοσπονδιακού στρατού Τζέφερσον Κάυλ βγάζει τα προς το ζην ταξιδεύοντας από πόλη σε πόλη και διαβάζοντας τις κυριότερες ειδήσεις των εφημερίδων, για όποιον ήθελε να ενημερωθεί και για όποιον είχε περίσσευμα τα 10 σεντς που χρέωνε ως αντίτιμο εισόδου.

Κατά τη διάρκεια μιας διαδρομής του, βρίσκει ένα νεαρό κορίτσι που ο στρατός είχε εντοπίσει σε καταυλισμό Ινδιάνων, οι οποίοι το είχαν κλέψει και το είχαν μεγαλώσει σαν δικό τους. Η πανικόβλητη Γιοχάνα, σύμφωνα με τα χαρτιά της μεταγωγής της, δεν μιλά λέξη Αγγλικά και βρίσκεται σε κατάσταση πανικού αφού η ίδια δεν μπορεί να αντιληφθεί γιατί ξεκληρίστηκαν οι άνθρωποι που θεωρούσε οικογένειά της. Ο Κάυλ αποφασίζει εν τέλει να τη συνοδέψει εκείνος στους μοναδικούς εν ζωή συγγενείς της, καθώς διασχίζει τη χώρα διαβάζοντας τις ειδήσεις. Μόνο που τα μονοπάτια της Άγριας Δύσης κρύβουν κινδύνους σε κάθε βήμα και αυτό το απρόσμενο δίδυμο πρέπει να κάνει ό,τι περνά από το χέρι τους εάν θέλουν να φτάσουν στον προορισμό τους ζωντανοί.

 

 

Γουέστερν και μαζί road movie, η ταινία News of the world, στην πιο αγνή τους μορφή είναι αυτή εδώ η αναπάντεχη ταινία που υπογράφει ο Πωλ Γκρήνγκρας. Αφήνοντας πίσω του τους καταιγιστικούς ρυθμούς του Τζέησον Μπορν ή της “Πτήσης 93”, περιπλανιέται στις αχανείς εκτάσεις της Αμερικής, βάζοντας κάμερα, μοντάζ και εν γένει τον ρυθμό του φιλμ να συγχρονίζονται με τον πράο και φιλήσυχο χαρακτήρα του λοχαγού Τσέφερσον Κάυλ, τον οποίο ενδύεται με τη γνωστή του μαεστρία ο Τομ Χανκς. Άνθρωπος ταλαιπωρημένος, προδομένος από τα γεγονότα και την ίδια την Ιστορία και βαθιά μοναχικός, ο Τζέφερσον Κάυλ του Τομ Χανκς είναι το απαύγασμα του γουέστερν ήρωα στην πιο εμβληματική του μορφή.

Μόνος μέσα στην άγρια ερημιά, ταξιδιώτης μιας χώρας που αλλάζει ενόσω γεννιέται, αντίπαλος με τη φύση και την αγριάδα του τοπίου και των ανθρώπων του. Αποφασισμένος να επιβιώσει, μπορεί να έχει οδηγηθεί στα άκρα, αλλά οι ενοχές της επίγνωσης των θανάτων που κουβαλά στοιχειώνουν την ύπαρξή του. Ο λοχαγός Τζέφερσον Κάυλ είναι βαθιά ανθρώπινος και συνάμα απόλυτα συμβολικός, καθώς εκφράζει την ελπίδα, την απογοήτευση, τις ενοχές και τα όνειρα μιας ολόκληρης χώρας, που μάλλον όσα χρόνια κι αν περνούν, όσο κι αν αλλάζει η μορφή της, παραμένει στον πυρήνα της ίδια, παραδομένη στην ενστικτώδη ανάγκη της για επιβολή και κυριαρχία που ανέκαθεν κουβαλά στις πλάτες της, κοντράροντας την προτεσταντική ηθική της με την αναζήτηση μιας ουτοπικής γαλήνης.

Εξαιρετική φάτσα η Χέλενα Ζένγκελ αποδίδει τα μέγιστα του χαρακτήρα της χωρίς λόγια αλλά με ενστικτώδη ορμή και ερμηνευτική δύναμη που πηγάζει από μέσα της. Εξαιρετική η φωτογραφία του Ντάριους Βόλσκι, μέγας μύστης του κινηματογραφικού score ο Τζέημς Νιούτον Χάουαρντ με μελωδίες που αφηγούνται την ιστορία ενός έθνους.

Μάνος Θηραίος

Δεν ξέρω αν φταίει το ότι γύρω από τα Κάτω Πατήσια όπου γεννήθηκα και ζω υπήρχαν πολλοί κινηματογράφοι, το ότι είμαι μοναχοπαίδι ή ότι οι γονείς μου είχαν πάρει είδηση πως τους άφηνα στην ησυχία τους όταν έβλεπα ταινία. Κάπου εκεί πάντως έγινε η ζημιά, στα σίγουρα. Κι όσο, μεγαλώνοντας, ανακάλυπτα πως το σινεμά ήταν κάτι περισσότερο από περιπέτειες, κωμωδίες, από την Αλίκη ή την Έλενα Ναθαναήλ εκείνο το καλοκαίρι, τόσο μεγάλωνε και το ταξίδι. Πάντα γούσταρα να βλέπω ταινίες κι ύστερα να τις αφηγούμαι στους δικούς μου ανθρώπους. Κι ας μην τους γνώριζα όλους με το όνομά τους.

A
A
 Photos
A
 Followers
A
 Following