“Το αγόρι με τις δύο καρδιές” των Χαμέντ και Χεσάμ Αμιρί, σε θεατρική διασκευή του Φιλ Πόρτερ, μετάφραση: Αντώνης Γαλέος, σκηνοθεσία: Τάκης Τζαμαργιάς, πρωταγωνιστούν: Χρήστος Διαμαντούδης, Βαγγέλης Ζάπας, Έλενα Μαρσίδου, Βασίλης Τριανταφύλλου, Γιώργος Ψυχογιός.
Η αληθινή ιστορία μιας οικογένειας προσφύγων από το Αφγανιστάν, που τράπηκαν σε φυγή όταν η μητέρα με κάποιες δηλώσεις της μπήκε στον στόχαστρο των Ταλιμπάν. Από την ευτυχισμένη ζωή στο σπιτικό τους, βρέθηκαν να περπατούν για μίλια, να στριμώχνονται σε πορτ μπαγκάζ και να στοιβάζονται σε κοντέινερ, βιώνοντας την εκμετάλλευση των διακινητών, το κυνηγητό από τις Αρχές αλλά και τη μεγαλοψυχία του πλησίον τους, έως ότου πραγματοποιήσουν το όνειρό τους και να φτάσουν στη Μεγάλη Βρετανία ώστε να μπορέσουν να σώσουν τον μεγάλο τους γιο που έχει πρόβλημα με την καρδιά του.
Κραυγή ανθρωπιάς, ύμνος στο μεγαλείο της ψυχής και συνάμα οδοιπορικό λύτρωσης είναι η συγκλονιστική παράσταση “Το αγόρι με τις δύο καρδιές” που από τις σκηνές της Μεγάλης Βρετανίας (μεταξύ οποίων και το Εθνικό Θέατρο) φτάνει στην Ελλάδα, στη μεγάλη σκηνή του θεάτρου Άλμα. Πρόκειται για μια εξαιρετική παραγωγή που χαίρει δυναμικών ερμηνειών αλλά και σκηνογραφικής ευστροφίας (σκηνικά: Εδουάρδος Γεωργίου, κοστούμια: Έλλη Εμπεδοκλή, κίνηση: Αγγελική Τρομπούκη), η οποία ίσως και να είναι από τις καλύτερες που φιλοξενούνται αυτήν την περίοδο στην Αθήνα, έτσι όπως διαχειρίζεται το σπαρακτικό θέμα της με συναισθηματική φινέτσα αλλά και αφηγηματική τεκμηρίωσης.
Επίπονο ψυχικά αλλά και σωματικά το έργο για τους πέντε ηθοποιούς, τους προκαλεί να υποδυθούν όχι μόνο τους βασικούς ρόλους αλλά και όλων αυτών των περαστικών που συναντούν στον δρόμο τους, κοντράροντας τον χρόνο δράσης με τον χρόνο της αφήγησης, σε ένα ιλιγγιώδες docu-drama που συναρπάζει.
Η θεατρική προσαρμογή του Φιλ Πόρτερ στο αρχικό κείμενο του Χαμέντ και του Χεσάμ Αμιρί (του μεσαίου και του νεότερου από τα τρία αγόρια της οικογένειας) χαρακτηρίζεται για την υψηλή ακρίβεια και τους ταχύτατους ρυθμούς, έτσι όπως η ιστορία διασχίζει αυτά τα χιλιάδες μίλια, με διαρκείς σκηνικές εναλλαγές αξιοθαύμαστες για τον ευφυή τρόπο με τον οποίο αποτυπώνονται. Το σκηνικό απλώνεται από άκρη σε άκρη της σκηνής, γεμάτο γωνιές, σκάλες, σκαλωσιές και επίπεδα, το κάθε ένα τους σχεδιασμένο για την κάθε στιγμή ξεχωριστά.
Είναι τόσο λειτουργικός ο σχεδιασμός και η σκηνοθεσία, ακόμη και εν μέσω αυτού του αφαιρετικού τόπου, ώστε πραγματικά νιώθεις να σου τελειώνει ο αέρας από τα πνευμόνια όταν οι πέντε αυτοί απελπισμένοι άνθρωποι ασφυκτιούν κλεισμένοι στο κοντέινερ ενός πλοίου.
Προσθέστε στην όλη ατμόσφαιρα τη μουσική του Μίλτου Πασχαλίδη και είστε έτοιμοι για μια βιωματική εμπειρία λογικής, κριτικής σκέψης και συναισθημάτων, με τη σκηνοθετική σφραγίδα του πάντοτε πολυεπίπεδου Τάκη Τζαμαργιά.
Συνδετικός κρίκος όλων ο Χρήστος Διαμαντούδης στον ρόλο του Χαμέντ, του μεσαίου γιου και ενός εκ των συγγραφέων του κειμένου, σε μια ερμηνεία υψηλών οκτανίων και γεμάτη από προκλήσεις. Βλέπετε, ο Χαμέντ -ως ενήλικας πλέον- μας αφηγείται την ιστορία της οικογένειάς του την ίδια στιγμή που καλείται να ερμηνεύσει τον εαυτό του χρόνια πίσω, όταν ακόμα ήταν μικρό παιδί. Με απόλυτα ελεγχόμενες -σχεδόν ενστικτώδεις- τις συνεχείς μεταβάσεις του από το τότε στο τώρα, αλλά και τις μεταμορφώσεις του σε τρίτους χαρακτήρες, ο Χρήστος Διαμαντούδης αποφεύγει κάθε παγίδα εύκολου εντυπωσιασμού, χρησιμοποιώντας ανεπαίσθητες αλλαγές στη χροιά της φωνής του, στο βλέμμα και στην κίνηση, αρκετές για να αλλάξει πρόσωπο ή ηλικία.
Αυτό που ξεχωρίζει όμως είναι η καθαρότητα στο βλέμμα και η αρχοντιά που χαρίζει στον ενήλικα εαυτό του, χαρακτηριστικά άλλωστε κοινά για όλα τα μέλη αυτής της περήφανης οικογένειας. “Αγόρι με τις δύο καρδιές” είναι ο Χουσεΐν, ο μεγάλος γιος, στο πρόσωπο του Βαγγέλη Ζάπα. Συνετός, ακλόνητος και ουσιαστικά σημείο αναφοράς ολόκληρης της ιστορίας, αφοσιώνεται αξιοθαύμαστα στην πραότητα του ρόλου με συναισθηματική λιτότητα που πηγάζει από τα κατάβαθα της ψυχής του ήρωα που υποδύεται.
Πιο άτακτος, αλλά ποτέ χωρίς ενσυναίσθηση είναι ο Χασάμ, ο Βενιαμίν τη οικογένειας, στο πρόσωπο του αεικίνητου Βασίλη Τριανταφύλλου, πάντοτε πειρακτήρι, πάντοτε ουσιώδης και ταυτόχρονα εντυπωσιακός στις επί σκηνής εναλλαγές των χαρακτήρων, καθώς κι ο ίδιος καλείται να κοντράρει ερμηνευτικά την ηλικία του βασικού ρόλου.
Άψογος πατέρας-προστάτης ο έμπειρος σε τεχνική και συγκινησιακά μοτίβα Γιώργος Ψυχογιός, στο πλευρό της υπέροχης Έλενας Μαρσίδου, η οποία υποδύεται τη μητέρα που διεκδικεί τα δίκια της και μετουσιώνεται σε αγάπη και αγκαλιά που χωράει όλο τον κόσμο μέσα της -μαζί του κι εμάς. Άχαστο!
• Άλμα – Αγίου Κωνταντίνου & Ακομινάτου 15-17, Μεταξουργείο
Παραστάσεις: Πέμπτη, Παρασκευή & Σάββατο στις 21:00, Κυριακή στις 19:00.