to top

Είδαμε την παράσταση | O Υπέροχος Γκάτσμπυ

Είδαμε την παράσταση | O Υπέροχος Γκάτσμπυ

“O Υπέροχος Γκάτσμπυ” του Σάιμον Λέβυ από το μυθιστόρημα του Φ. Σκοτ Φιτζέραλντ, μετάφραση: Μαργαρίτα Δαλαμάγκα-Καλογήρου, σκηνοθεσία-δραματουργική επεξεργασία: Αλέξιος Κοτσώρης, πρωταγωνιστούν: Αριστείδης Βέβης, Ευγενία Καραμπεσίνη, Γιώργος Γκιόκας, Φωτεινή Τεντολούρη, Λήδα Μανούσου Αλεξίου, Νάσος Φρίγγης, Αλέξιος Κοτσώρης.

Ο διψασμένος για λάμψη και αναγνώριση συγγραφέας Νικ Κάραγουέυ αφήνει πίσω του τη μιζέρια στις μεσοδυτικές πολιτείες για το γκλάμουρ της Νέας Υόρκης της ποτοαπαγόρευσης του 1922. Στο πλευρό της εξαδέλφης του και του βίαιου συζύγου της, ο Νικ θα γνωρίσει από κοντά έναν κόσμο ματαιοδοξίας, νεοπλουτισμού και λαμπερής ακολασίας, έως ότου η γνωριμία του με τον μυστηριώδη εκατομμυριούχο Τζέυ Γκάτσμπυ θα τον απογειώσει σε διαδρομές ατελέσφορης επιτυχίας προτού συντριβεί στην αμείλικτη πραγματικότητα.

 

 

Ο all time classic ήρωας του Φ. Σκοτ Φιτζέραλντ έχει αποτελέσει διαχρονικά την έμπνευση για πολυάριθμες διασκευές στο σινεμά, το θέατρο, την όπερα και την τηλεόραση ενώ πρόσφατα ανέβηκε και υπό μορφή μπαλέτου. Η λαμπερή ιστορία, τα οικουμενικά θέματα που διαχειρίζεται, η ίντριγκα και πάνω από όλα η μυστηριώδης, γοητευτική και γεμάτη ερωτισμό φιγούρα του ίδιου του Γκάτσμπυ αποτελούν μαγνήτη για κάθε δημιουργό αλλά και για το κοινό σε ολόκληρο τον κόσμο.

Η παραγωγή που ανέβηκε στη φιλόξενη σκηνή του “Αγγέλων Βήμα” βασίζεται στη θεατρική διασκευή του Σάιμον Λέβυ, γραμμένη το 2006, η οποία μάλιστα χαίρει της έγκρισης του Ιδρύματος Φιτζέραλντ. Με βαθιά πίστη και απόλυτο σεβασμό απέναντι στις λέξεις του ίδιου του συγγραφέα, ο Λέβυ διαμορφώνει τον “Υπέροχο Γκάτσμπυ” σε μια παράσταση 9 ρόλων που συνδυάζει τη δράση με την αφήγηση και τον σουρεαλισμό και η οποία αποκρυσταλλώνει περίτεχνα τα νοήματα και το ύφος του βιβλίου.

Ο λόγος είναι άλλωστε αυτός που ξεχωρίζει και στη νέα αυτή παραγωγή στο “Αγγέλων Βήμα”, καθώς η μετάφραση της Μαργαρίτας Δαλαμάγκα-Καλογήρου αποδίδει στην εντέλεια το χρονικό, κοινωνικό και δραματικό στίγμα της εποχής χωρίς ίχνος στόμφου και περιττών καλολογικών υπερβολών, προσφέροντας σε θεατές και ηθοποιούς ένα κείμενο άριστα προσαρμοσμένο στο τότε αλλά με τη φρεσκάδα και την εκφορά του σήμερα. Ο Αλέξιος Κοτσώρης, με τη διπλή ιδιότητα του σκηνοθέτη και του πρωταγωνιστή, πατάει ακριβώς επάνω στο κείμενο χτίζοντας ένα σύμπαν στο οποίο κυριαρχούν οι λέξεις, ο τονισμός τους και το εύρος των νοημάτων.

Την ίδια στιγμή όμως δουλεύει συνειδητά επί των χαρακτήρων, επιτυγχάνοντας να αποδώσει επί σκηνής ρόλους ολοκληρωμένους, με συναισθηματικό και ιστορικό βάθος που δεν ενδύονται απλά αλλά κατανοούν και μεταμορφώνονται στους ήρωες του Φιτζέραλντ. Αν κάτι βρήκα εξίσου υπέροχο σε αυτόν εδώ τον Γκάτσμπυ είναι οι λεπτές, διακριτικές αποχρώσεις ειρωνείας που ο Αλέξιος Κοτσώρης προσέδωσε στην παράσταση, διατηρώντας με προσοχή μια καλοδεχούμενη αποστασιοποίηση σε συνδυασμό με έναν σύγχρονο σχολιασμό.

Αρωγοί του σε αυτό το σύμπαν ιστορικής πραγματικότητας και σουρεαλισμού, τα υπέροχα κοστούμια της Νόρα Πόντι και τα χρυσαφένια, λιτά μα συμβολικά σκηνικά που σχεδίασε η Ελεονώρα Καραβάνη που παρέα με τις μουσικές του Φάνη Κακοσαίου πλάθουν ένα σύμπαν φαντασιακό και ταυτόχρονα αυθύπαρκτο.

 

Στον ρόλο του Γκάτσμπυ, ο Αλέξιος Κοτσώρης διαχειρίζεται με εύρος και προσοχή τη λάμψη, το μεγαλείο και την αρχοντιά του κεντρικού ήρωα ενόσω τον επενδύει με αποχρώσεις θλίψης, πίκρας και εσωτερικών συγκρούσεων που τον οδηγούν από την κορυφή στη συντριβή, απέναντι σε αυτό το πράσινο φως που κοιτάζει διαρκώς με το βλέμμα καρφωμένο, αναζητώντας το μονοπάτι λες για την επόμενη ζωή. Ο Αριστείδης Βέβης προσφέρει έναν απολαυστικό και πλήρη Νικ Κάραγουέυ, ταξιδεύοντας με άνεση από την αφέλεια και το δέος στη σύγκρουσή του με την ωμή πραγματικότητα που είτε αρνείτο είτε αδυνατούσε να αντιληφθεί.

Εξαιρετικός ο Γιώργος Γκιόκας με όπλο του τη φωνή και τη νευρώδη κίνησή του μεταμορφώνεται σε έναν απειλητικό Τομ Μπιουκάναν, επιτομή της βίας που βράζει εντός του και με την οποία επιτίθεται στη σύζυγό του και εξαδέλφη του Νικ, τη Ντέζι, έτσι όπως με ευαισθησία, επιπολαιότητα και κλιμακωτή επίγνωση του δράματος ερμηνεύει η Ευγενία Καραμπεσίνη.

Ξεχωρίζουν εξ ίσου για την ερμηνευτική τους οντότητα σε εναλλασσόμενους ρόλους τόσο η Λήδα Μανούσου Αλεξίου όσο και ο Νάσος Φρίγγης, ενώ δεν μπορώ να μην σταθώ στην πληθωρικής παρουσίας και περίσσιας σκηνικής άνεσης ερμηνεία της Φωτεινής Τεντολούρη που ειδικά στον ρόλο της αφηγήτριας λάμπει, παραδίδοντας μαθήματα ειρωνικής χροιάς και διακριτικού θράσους. Εν τέλει είναι όντως υπέροχος αυτός ο Υπέροχος Γκάτσμπυ.

 

• Αγγέλων Βήμα – Σατωβριάνδου 36, Ομόνοια
Παραστάσεις: Σάββατο στις 21:00, Κυριακή στις 18:00

Μάνος Θηραίος

Δεν ξέρω αν φταίει το ότι γύρω από τα Κάτω Πατήσια όπου γεννήθηκα και ζω υπήρχαν πολλοί κινηματογράφοι, το ότι είμαι μοναχοπαίδι ή ότι οι γονείς μου είχαν πάρει είδηση πως τους άφηνα στην ησυχία τους όταν έβλεπα ταινία. Κάπου εκεί πάντως έγινε η ζημιά, στα σίγουρα. Κι όσο, μεγαλώνοντας, ανακάλυπτα πως το σινεμά ήταν κάτι περισσότερο από περιπέτειες, κωμωδίες, από την Αλίκη ή την Έλενα Ναθαναήλ εκείνο το καλοκαίρι, τόσο μεγάλωνε και το ταξίδι. Πάντα γούσταρα να βλέπω ταινίες κι ύστερα να τις αφηγούμαι στους δικούς μου ανθρώπους. Κι ας μην τους γνώριζα όλους με το όνομά τους.

Invalid username, no pictures, or instagram servers not found
Invalid username, no pictures, or instagram servers not found