to top

Είδαμε την παράσταση | Μαθήματα Κωμωδίας

Είδαμε την παράσταση | Μαθήματα Κωμωδίας

“Μαθήματα Κωμωδίας” του Θοδωρή Αθερίδη, σκηνοθεσία: Θοδωρής Αθερίδης, πρωταγωνιστούν: Θοδωρής Αθερίδης, Δήμητρα Ματσούκα, Αντώνης Κρόμπας, Δημήτρης Σαμόλης, Αναστασία Τσιλιμπίου.

Τέσσερις άγνωστοι μεταξύ τους και εντελώς διαφορετικοί άνθρωποι γράφονται στο σεμινάριο κωμωδίας που παραδίδει ένας διάσημος κωμικός, ο οποίος είχε αποσυρθεί τα τελευταία χρόνια. Η συνάντησή τους στο διαμέρισμά του θα ξεκλειδώσει πτυχές του χαρακτήρα τους που ουδέποτε είχαν τολμήσει να αποδεχτούν, την ίδια στιγμή που δάσκαλος και μαθητές θα μοιραστού μοναδικές στιγμές ανιδιοτελούς ανθρωπιάς.

 

 

Μου άρεσαν ανέκαθεν τα κείμενα του Θοδωρή Αθερίδη, τόσο στο θέατρο όσο και στο σινεμά, καθώς επίσης και η ήπια σκηνοθετική του ματιά που πάντοτε κινείται μεταξύ του ρεαλισμού, της κωμικής υπερβολής αλλά και ενός φαντασιακού πεδίου συναισθήματος και συγκίνησης. Αν κάτι με κέρδιζε διαχρονικά στα κείμενά του είναι η ανυπέρβλητη καλοσύνη μέσα από την οποία επιθεωρεί τις καταστάσεις που περιγράφει, μετατρέποντας τη δική μας, αμείλικτη πραγματικότητα σε έναν τόπο γεμάτο με περισσότερη ζεστασιά, αφήνοντας ανοιχτό ένα παράθυρο αισιοδοξίας για ένα καλύτερο αύριο, ακόμα κι όταν συχνά-πυκνά η εξέλιξη στο έργο δεν είναι και η πλέον ρόδινη.

Στα “Μαθήματα Κωμωδίας” αυτά τα βασικά συστατικά της γραφής και της ματιάς του είναι και πάλι ορατά, καθώς η κωμωδία παντρεύεται και πάλι το δράμα σε μια αέναη αρμονική συνύπαρξη του τραγικού με το φαιδρό.

Για να μην παρεξηγιόμαστε όμως, τα “Μαθήματα Κωμωδίας” είναι ένα πράγματι ξεκούραστο και -κατά το μεγαλύτερο μέρος του- ανάλαφρο και διασκεδαστικό έργο που προσφέρει άπλετο και γενναιόδωρο γέλιο. Η επιλογή των τεσσάρων χαρακτήρων καθώς και των ηθοποιών που τους ερμηνεύουν αποδεικνύεται λειτουργική στον απόλυτο βαθμό με τις κωμικές ατάκες, τις συμπεριφορές και τη μεταξύ τους αλληλεπίδραση να ξετυλίγονται λες σαν από μια καλοκουρδισμένη μηχανή, όπου όλα πηγαίνουν ρολόι που κάνει τον χρόνο να κυλά ακόμα πιο γρήγορα. Πότε ξεκινούν, τότε τελειώνουν αυτά τα “Μαθήματα Κωμωδίας” ουδέποτε το καταλαβαίνεις και μάλιστα σού αφήνουν την αίσθηση να θες λίγο ακόμα, καθώς η συνύπαρξή σου με αυτούς τους πέντε ανθρώπους επί σκηνής λειτουργεί λυτρωτικά για τον ίδιο σου τον εαυτό, που αναγνωρίζει και ταυτίζεται με καταστάσεις και μνήμες οικείες και συμβολικές της δικής σου ζωής.

Είναι μια ζεστή αγκαλιά αυτό το διαμέρισμα όπου παραδίδονται τα “Μαθήματα Κωμωδίας” που σου ξυπνά μια χαμένη αθωότητα και σε κάνει να θες να αγκαλιάσεις κι εσύ σφιχτά τους πέντε ήρωες και να γίνεις κομμάτι της ύπαρξής τους. Κι αν αυτό δεν είναι επιτυχία μιας θεατρικής παράστασης, τότε δεν ξέρω τι άλλο μπορεί να είναι.

 

Υπό αυτό το πρίσμα λοιπόν και εξετάζοντας το κείμενο αυτό καθ’ αυτό, η συναισθηματική μετάπτωση από το ανάλαφρο κλίμα του μεγαλύτερου μέρους του έργου στο υψηλής συναισθηματικής φόρτισης φινάλε ίσως και να έρχεται κάπως περισσότερο γρήγορα από όσο πρέπει ώστε να μπορέσεις να το αντιληφθείς και να το χωνέψεις. Αναμφισβήτητα το σοκ της αποκάλυψης της αλήθειας λειτουργεί προς όφελος της αφήγησης, όμως δεν σας κρύβω πως ένιωσα ότι ήθελα ακόμα μία εικόνα μετά τη σύγκρουση ώστε η κατάβαση προς το δράμα να γίνει λίγο πιο ομαλά. Εκεί όμως έρχεται αυτή η καλοσύνη στη ματιά του Αθερίδη, για την οποία μίλησα στην αρχή, όπως και η μειλίχια, ειλικρινά ανθρώπινη ερμηνεία του που σε γραπώνει τη στιγμή που χρειάζεται ώστε να αντικαταστήσει το σοκ που σου προκαλεί η μετάβαση με την αγωνία που νιώθεις για εκείνον.

Μαθήματα Κωμωδίας και μαζί Μαθήματα Ανθρωπιάς και για τους τέσσερις συνταξιδιώτες του στη σκηνή του “Μικρού Παλλάς” με τη Δήμητρα Ματσούκα σε μια από τις πλέον άρτιες και χρονισμένες ερμηνείες της στον ρόλο της γυναίκας που δεν μπόρεσε ποτέ της να γελάσει. Πανέμορφη, πληθωρική και τραγική μέσα στην ανάγκη της να βιώνει και να ανασαίνει τον πόνο του άλλου, η Δήμητρα Ματσούκα διακρίνεται για το τέμπο της ερμηνείας της, ως μια διεστραμμένη εκδοχή ρόλων της Έλλης Λαμπέτη. Στιβαρός και με εκτόπισμα ο Αντώνης Κρόμπας στον ρόλο του γιατρού που θέλει να κάνει καριέρα στο stand up, έχει απόλυτη επίγνωση του μάτσο χαρακτήρα του που σνομπάρει διαρκώς την πραγματικότητα.

Σκέτη απόλαυση ο Δημήτρης Σαμόλης, υποδειγματικά εντός ρόλου από το πρώτο μέχρι το τελευταίο λεπτό καθώς πάλλεται με ολόκληρο το κορμί του. Μάλιστα, καταφέρνει να είναι ταυτόχρονα αστείος αλλά και βαθιά τραγικός ως γιος που πρέπει να σταθεί στο ύψος του απέναντι στον μονίμως επικριτικό πατέρα του, χωρίς ποτέ η γεμάτη από συσπάσεις ερμηνεία του να υστερεί σε ρεαλισμό. Influencer που θέλει περισσότερους followers στο Instagram η Αναστασία Τσιλιμπίου, εξελίσσεται σταδιακά από αφελή bimbo σε μια ώριμη γυναίκα εκεί κάτω, στην υπόγεια διάβαση της Συγγρού. Γελάς, σκέφτεσαι, συγκινείσαι και φεύγεις από το θέατρο λίγο καλύτερος άνθρωπος.

 

• Μικρό Παλλάς – Αμερικής 4, Σύνταγμα

Παραστάσεις: Τετάρτη στις 20:00, Πέμπτη-Παρσκευή στις 21:00, Σάββατο στις 18:00 & 21:00, Κυριακή στις 20:00

Μάνος Θηραίος

Δεν ξέρω αν φταίει το ότι γύρω από τα Κάτω Πατήσια όπου γεννήθηκα και ζω υπήρχαν πολλοί κινηματογράφοι, το ότι είμαι μοναχοπαίδι ή ότι οι γονείς μου είχαν πάρει είδηση πως τους άφηνα στην ησυχία τους όταν έβλεπα ταινία. Κάπου εκεί πάντως έγινε η ζημιά, στα σίγουρα. Κι όσο, μεγαλώνοντας, ανακάλυπτα πως το σινεμά ήταν κάτι περισσότερο από περιπέτειες, κωμωδίες, από την Αλίκη ή την Έλενα Ναθαναήλ εκείνο το καλοκαίρι, τόσο μεγάλωνε και το ταξίδι. Πάντα γούσταρα να βλέπω ταινίες κι ύστερα να τις αφηγούμαι στους δικούς μου ανθρώπους. Κι ας μην τους γνώριζα όλους με το όνομά τους.

A
A
 Photos
A
 Followers
A
 Following