to top

Δικαιώματα επιβατών στις θαλάσσιες ενδομεταφορές

Δικαιώματα επιβατών στις θαλάσσιες ενδομεταφορές

Το Ελληνικό καλοκαίρι είναι θάλασσα, νησιά και παραλίες. Στα περισσότερα όμως από τα νησιά μας, το να φτάσεις με αεροπλάνο δεν είναι εύκολο για αυτό και οι θαλάσσιες ενδομεταφορές είναι η πρώτη μας επιλογή. Κατά καιρούς γίνονται λάθη, και εμείς σαν επιβάτες έχουμε δικαιώματα!! Δεν είναι κακό να τα γνωρίζετε και να έχετε μια εικόνα… 

 

1. Στο πλαίσιο του βασικού στόχου που έχει τεθεί από την ελληνική Πολιτεία για την αναβάθμιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών και τη βελτίωση της θέσης του επιβάτη στο σύστημα των θαλάσσιων μεταφορών, θεσπίστηκε για πρώτη φορά τόσο σε εθνικό όσο και σε κοινοτικό επίπεδο, με τον Νόμο 3709/08 (ΦΕΚ Α΄213/2008) «Δικαιώματα-υποχρεώσεις επιβατών και μεταφορέων στις τακτικές θαλάσσιες μεταφορές και άλλες διατάξεις», το νομικό πλαίσιο προστασίας του χρήστη ακτοπλοϊκών υπηρεσιών. Το νομικό αυτό πλαίσιο τροποποιήθηκε με τα άρθρα 35 του Νόμου 4150/13 (ΦΕΚ Α΄102/2013) και 28 του Νόμου 4256/14 (ΦΕΚ Α΄92/2014),προκειμένου να εναρμονιστεί πλήρως με απαιτήσεις του Κανονισμού (ΕΕ) 1177/2010. Ειδικότερα, από τις διατάξεις του Νόμου 3709/08, όπως ισχύει, καθιερώνονται:

α) το δικαίωμα του επιβάτη να υπαναχωρήσει από τη σύμβαση μεταφοράς και να επιστρέψει το εισιτήριο του πριν την εκτέλεση του ταξιδίου,
β) η υποχρέωση της πλοιοκτήτριας εταιρείας να ενημερώνει τους επιβάτες (εφόσον εκείνοι έχουν γνωρίσει στοιχεία επικοινωνίας) στις περιπτώσεις καθυστέρησης, διακοπής του δρομολογίου ή ακύρωσης αυτού,
γ) η υποχρέωση της πλοιοκτήτριας εταιρείας για την παροχή συνδρομής στους επιβάτες (τροφοδοσία, κατάλυμα) στις περιπτώσεις καθυστέρησης, διακοπής του δρομολογίου (αναλογικά με τη διάρκεια της καθυστέρησης ή της διακοπής) ή ακύρωσης αυτού,
δ) η ευθύνη φύλαξης χειραποσκευών και ανώτατων ορίων βάρους αυτών χωρίς την καταβολή ναύλου,
ε) η υποχρέωση της πλοιοκτήτριας εταιρείας για την καταβολή αποζημιώσεων στους επιβάτες στις ανωτέρω περιπτώσεις,
στ) το δικαίωμα του επιβάτη να λαμβάνει αντικειμενική πληροφόρηση όταν προβαίνει σε έρευνα για την πραγματοποίηση ταξιδιού και κατά τη διάρκειά του, σε περίπτωση διαταραχής αυτού,
ζ) διαδικασίες προώθησης του επιβάτη στον τελικό προορισμό του στην περίπτωση απώλειας ταξιδίου ανταπόκρισης λόγω καθυστέρησης του πλοίου,
η) τα δικαιώματα του επιβάτη στην περίπτωση απαγόρευσης απόπλου του πλοίου λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών,
θ) το ύψος των αποζημιώσεων στην περίπτωση άρνησης επιβίβασης λόγω υπεράριθμης έκδοσης εισιτηρίων καθώς και η υποχρέωση συνδρομής στον επιβάτη στις περιπτώσεις αυτές μέχρι την προώθηση στον προορισμό του,
ι) υποχρεώσεις προς τους επιβάτες οι οποίες σχετίζονται κυρίως με την ευταξία και την ασφάλεια του πλοίου,
ια) οι διαδικασίες υποβολής παραπόνων και καταγγελιών επιβατών καθώς και απαιτήσεων τους,
ιβ) ειδικές ρυθμίσεις και δικαιώματα για τα άτομα με αναπηρία ή μειωμένη κινητικότητα για την καλύτερη εξυπηρέτηση τους και την απρόσκοπτη πρόσβασή τους στα πλοία και στους χώρους των λιμένων και αντίστοιχη υποχρέωση των μεταφορέων και των φορέων εκμετάλλευσης λιμένων να εξασφαλίζουν δωρεάν τα εν λόγω δικαιώματα,
ιγ) η υποχρέωση των μεταφορέων, των ναυτικών πρακτόρων και των φορέων εκμετάλλευσης λιμένων να παρέχουν στους επιβάτες, και σε εμφανή σημεία, πληροφόρηση για τα δικαιώματά τους.

 

2. Κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 12 του Νόμου 3709/08, όπως ισχύει, εκδόθηκε η αριθ. 3332.12/05/13/14-06-2013 Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ Β΄1453/2013) «Καθορισμός των διαδικασιών υποβολής παραπόνων επιβατών στις θαλάσσιες μεταφορές, του περιεχομένου του ειδικού εντύπου παραπόνων, καθώς και της διαχείρισης αυτών».

Με την εν λόγω Υπουργική Απόφαση καθορίζονται:
α) ο τύπος και το περιεχόμενο του εντύπου υποβολής παραπόνων που αφορά τη μη τήρηση των υποχρεώσεων του μεταφορέα ή του εκδότη του εισιτηρίου, όπως καθορίζονται στις διατάξεις του Νόμου 3709/08,
β) οι αρμόδιες Υπηρεσίες εποπτείας και διαχείρισης των παραπόνων και καταγγελιών,
γ) τα πρόσωπα υποδοχής των καταγγελιών ή παραπόνων ή απαιτήσεων του επιβάτη καθώς και η διαδικασία που ακολουθείται στις περιπτώσεις για τις οποίες, καταγγελίες ή παράπονά επιβατών, δεν δόθηκαν απαντήσεις ή επαρκείς εξηγήσεις.

Λεωνίδας Βασιλόπουλος

Λατρεύω αυτή την πόλη, όταν πολλοί την μισούν. Η Αθήνα είναι όμορφη, ιδιαίτερη, απλά πρέπει να σηκώσεις το βλέμμα για να την δεις, πρέπει να την περπατήσεις, να την ψάξεις, τότε μόνο θα την ανακαλύψεις. πάμε παρέα….

Invalid username, no pictures, or instagram servers not found
Invalid username, no pictures, or instagram servers not found