“Τα Πνεύματα του Χιλ Χάους”, θεατρική διασκευή της Ανδρονίκης Αβδελιώτη από το μυθιστόρημα της Σίρλεϋ Τζάκσον, σκηνοθεσία: Ανδρονίκη Αβδελιώτη, πρωταγωνιστούν: Ανδρονίκη Αβδελιώτη, Θάνος Κρομμύδας, Μάιρα Ξύδη, Κωνσταντίνος Ρόδης, Αλεξάνδρα Στεργίου.
Τρεις άγνωστοι λαμβάνουν ταχυδρομικώς πρόσκληση από κάποιον καθηγητή Μόνταγκιου, να περάσουν μαζί του τρεις μήνες στην έπαυλη του Χιλ Χάους, όπου σκοπεύει να μελετήσει, με τη βοήθειά τους, τα μυστηριώδη φαινόμενα που λέγεται πως συμβαίνουν σε αυτό το παλιό, γεμάτο κρυφά δωμάτια και διαδρόμους αρχοντικό.
Σαν μάρτυρας και παρατηρητής μυστικών του παρελθόντος, η απομονωμένη έπαυλη στην κορυφή του λόφου, ξεκλειδώνει το ταραγμένο παρελθόν των επισκεπτών της, αποκαλύπτοντας σκέψεις και επιθυμίες, ενόσω φανερώνει επιλεκτικά τις σκιές που κρύβονται εντός της.
Ίσως κανείς, ενδεχομένως ούτε και η ίδια η συγγραφέας, μπορούσε να φανταστεί τον μεγάλο αντίκτυπο του βιβλίου “Τα Πνεύματα του Χιλ Χάους” στη σύγχρονη ποπ κολτούρα του τρόμου, όταν πρωτοκυκλοφόρησε το 1959, δεδομένης μάλιστα της χαμηλής εκτίμησης που έχαιρε από τον κόσμο των γραμμάτων η λογοτεχνία του φανταστικού.
Κι όμως, κάτι σε αυτήν την ιστορία μοναξιάς και απόγνωσης, τράβηξε το ενδιαφέρον της οθόνης (της μεγάλης αρχικά και πρόσφατα και της μικρής), με αποτέλεσμα δύο φροντισμένες κινηματογραφικές διασκευές το 1963 και το 1999 αντίστοιχα, καθώς και μια έξοχη σειρά στο Netflix το 2018, παρ’ ότι ο δημιουργός της, Μάικ Φλάναγκαν απομακρύνθηκε κατά πολύ από το πρωτότυπο υλικό του βιβλίου.
Το 1964 ήταν που διασκευάστηκε για πρώτη φορά και στο θέατρο, από τον Φ. Άντριου Λέσλι, ενώ το 2015 ο Άντονι Νίλσεν παρουσίασε τη δική του θεατρική εκδοχή. Και κάπως έτσι, φτάνουμε στην Αθήνα του 2024, με την Ανδρονίκη Αβδελιώτη να καταπιάνεται μέσα από τη δική της ευαισθησία με το κλασικό πλέον gothic horror μυθιστόρημα, σε μια παράσταση που αναδίδει άρωμα κλασικού θεάτρου μυστηρίου, με μια καλοδεχούμενη vintage αισθητική που αναδεικνύει το κλίμα και το ύφος της τραγικής αυτής ιστορίας.
Έχει κάτι από Λονδίνο -κι ας διαδραματίζεται στην Αμερική- το ανέβασμα στην πάντοτε φιλόξενη σκηνή του θεάτρου Αγγέλων Βήμα, καθώς η βαριά σαν εφιάλτης έπαυλη και οι απρόσμενοι φιλοξενούμενοι ταιριάζουν γάντι στο τόσο γνώριμο και αγαπημένο ύφος των θρίλερ της Hammer ή αντίστοιχων θεατρικών παραγωγών που έχουν γίνει ένα με το West End επί δεκαετίες.
Δεν κάνω συγκρίσεις, όμως προσπαθώ να σας μεταφέρω το κλίμα που αποπνέει η παράσταση, η οποία μοιάζει να αποτελεί “βρετανική” ανάγνωση της ιστορίας, σε μέτρο ανθρώπινο, μακριά από την έπαρση της αντίληψης που το Μπρόντγουέυ επιφυλάσσει σε τέτοια έργα. Η Ανδρονίκη Αβδελιώτη, στη θεατρική της διασκευή, εστιάζει περισσότερο στους ανθρώπους και στα φαντάσματα που εκείνοι κουβαλούν μέσα τους, παρά στο μεταφυσικό αυτό καθ’ εαυτό, το οποίο εννοείται πως υπάρχει στην παράσταση, αλλά περισσότερο ως εφαλτήριο αντιδράσεων και συμπεριφορών, παρά ως μέσο για εύκολες τρομάρες (όχι πως προσωπικά θα με χάλαγε αν πεταγόμουν μια δυο φορές από τη θέση μου).
Υπογράφοντας δε η ίδια (με τη γνώριμη αισθητική της) τα σκηνικά και τα κοστούμια του έργου, ενισχύει τη ρεαλιστική αντίληψη του χωροχρόνου, μέσα από μια αίσθηση φθοράς και εγκατάλειψης, τόσο στους τοίχους και τα ξεραμένα φύλλα της αυλόπορτας όσο και στις ψυχές που βρίσκονται παγιδευμένες μέσα σε αυτήν τη γερασμένη και δαιδαλώδη έπαυλη που είναι λες και ανασαίνει πόνο και μοναξιά. Εντός κλίματος οι λειτουργικοί φωτισμοί του Βασίλη Κλωτσοτήρα και η μουσική του Διονύση Σιδηροκαστρίτη, ο οποίος υπογράφει και τον σχεδιασμό των ήχων (τους οποίους, προσωπικά θα μπορούσα να φανταστώ να παίζουν περισσότερο εκκωφαντικά ορισμένες στιγμές).
Έργο συνόλου καθώς είναι, απαιτεί ερμηνευτική συνοχή και δέσιμο μεταξύ των πρωταγωνιστών του, κάτι που έχουμε στα “Πνεύματα του Χιλ Χάους” καθώς κορυφώνεται αρμονικά ενόσω υπογραμμίζει διακριτικά πτυχές του χαρακτήρα των ηρώων του. Εύθραυστη, ευάλωτη και χαμένη σε έναν κόσμο ονειρικό η Έλενορ Βανς της Ανδρονίκης Αβδελιώτη, μοιάζει ώρες-ώρες να βγήκε από τις σελίδες αισθηματικού ρομάντσου για να σκοτεινιάσει απότομα τις στιγμές που αποδέχεται τη σκληρή πραγματικότητα.
Αδίστακτα διεκδικητική και χειραγωγός η εξίσου μυστηριώδης Θίοντορ της δυναμικής Αλεξάνδρας Στεργίου, γοητευτικός, νάρκισσος, απόμακρα είρων και συναισθηματικών μεταστροφών ο επιβλητικός Λουκ του Θάνου Κρομμύδα, αφοσιωμένος στο έργο του και εμμονικός ο καθηγητής Μόνταγκιου του αφιονισμένου Κωνσταντίνου Ρόδη, αξέχαστη και ταυτόσημη με το μυστήριο της έπαυλης στον σχεδόν βουβό ρόλο της οικονόμου η Μάιρα Ξύδη.
• Αγγέλων Βήμα – Σατωβριάνδου 36, Ομόνοια
Παραστάσεις: Κυριακή στις 18:00