to top

Νίκος Μιχαλοδημητράκης – ο ρόλος του παραγωγού / ηχολήπτη είναι να μπορέσει να αποτυπώσει το ύφος και τον ήχο του τραγουδιστή

Ο Νίκος Μιχαλοδημητράκης είναι music producer και ιδιοκτήτης του MD recording studio έχοντας στο ενεργητικό του πολλές συνεργασίες, πρόσφατες διακρίσεις στα Ερμής awards και  τώρα μια  Urbanική“ανάκριση”  με σκοπό να μας μυήσει στον μαγικό κόσμο της ηχοληψίας (κι όχι μόνο, -πολυτάλατο παιδί-)!

 

 

 Θα μπορούσες να μοιραστείς μαζί μας λίγα πράγματα για το παρελθόν σου και το πως κατέληξες στο Μοσχάτο με δικό σου στούντιο;
Είχα πάρει δύο ηχεία και ένα μικρόφωνο για να ηχογραφώ τις δικές μου ιδέες, κόλλησα, ξενύχταγα, μαθαίνοντας όσα πράγματα μπορούσα πάνω στο θέμα του audio engineering και σκεφτόμουν πόσο ωραίο θα ήταν να έχω ένα δωμάτιο αφιερωμένο σε αυτό για να ασχολούμαι (παράλληλα με την “κανονική” μου δουλειά”).

→Το ένα δωμάτιο τελικά έγινε σπουδές, παράλληλα έφτιαξα ένα project studio, το project studio έγινε η πρώτη μου επιχείρηση στην Νέα Σμύρνη και η πρώτη επιχείρηση κατέληξε στις εγκατάστασεις που έχω πλέον στο Μοσχάτο. Στο διάστημα αυτό πέρασα και από άλλες δουλειές παράλληλα, σχετικές και άσχετες με το audio για να μπορέσω να κάνω την αρχή.

 

Ποια ήταν τα πρώτα σου ερεθίσματα στη μουσική και τον ήχο;
Πρώτη επαφή με μουσική είχα στα πέντε μου κάνοντας φλογέρα, ως προετοιμασία για το σχολειό (χαχα!). Όταν ήμουνα 10 μου πήραν δώρο δύο cd. To “ Chocolate Starfish and the Hot Dog Flavoured Water” των Limp bizkit” και ένα της “Cher”. Οι μουσικές προτιμήσεις κάπου εκεί καθορίστηκαν.

 

Πως συνδέθηκε η αγάπη σου για τη μουσική με τον ήχο και την τεχνολογία του;
Όταν έπαιζα με τις μπάντες μου σε μαγαζιά, είχα αναλάβει εγώ τον ρόλο του “ηχολήπτη” και πάντα είχα μια αγάπη για τον εξοπλισμό και τον ήχο που μπορείς να δημιουργήσεις μέσα από αυτόν. Έτσι ενώ οι περισσότεροι κουβαλούσαν τα απολύτως απαραίτητα, εγώ έφερνα μια βαλίτσα πράγματα και δοκίμαζα, δοκίμαζα, δοκίμαζα μέχρι να βγει κάτι που μου αρέσει, ακόμη και σε μια καφετέρια των 8 τραπεζιών.

 

Πότε και με ποιόν τρόπο έκανες τα πρώτα σου επαγγελματικά βήματα στον χώρο του ήχου;
Ενώ σπούδαζα, ταυτόχρονα είχα την ευκαιρία να δουλέψω στην εταιρία P.A του Σταμάτη και του Αλέξη Μόσχου (soundworks) ως “τεχνικός”. Εκεί είχα την τύχη να έχω ανθρώπους δίπλα μου που μου έδειξαν με τον τρόπο τους εκτός από το τεχνικό μέρος της δουλειάς (του ήχου σε live), το πως μεταχειρίζεσαι ένα project και τι αξίες πρέπει να έχεις για να πας καλά σε έναν τέτοιο χώρο. Ασχέτως λοιπόν αν εμένα η αγάπη μου είναι το studio, αυτή η δουλειά ήταν για εμένα ένα μεγάλο σχολείο και ένα πρώτο βήμα στο audio bussines και τους ευχαριστώ πολύ.

 

Τι χαρακτηριστικά είχαν οι στουντιακοί χώροι όταν ξεκίνησες και ποιός ήταν ο τεχνικός εξοπλισμός που υπήρχε τότε σε σχέση με το 2017;
Η αλήθεια είναι πως δεν έχει αλλάξει πάρα πολύ ο εξοπλισμός απλά πλέον δεν θεωρείται ταμπού το να χρησιμοποιείς το DAW ως κέντρο της ηχογράφησης και της παραγωγής. Παλιά επικρατούσε η άποψη “αν δεν είναι analogue είναι μη επαγγελματικό ή κακό” . Ευτυχώς ο κόσμος πλέον μορφώνεται περισσότερο πάνω στο θέμα και επικεντρώνεται στα σημαντικά της ηχογράφησης.

Εγώ προσωπικά επιλέγω να δουλεύω όσο περισσότερο μπορώ analogue, όχι γιατί το digital δεν είναι καλό, αλλά προτιμώ “αισθητικά” το analogue.

 

_DSC6733

//Δεν έχω παρωπίδες, δεν αντιμετωπίζω με απόλυτο τρόπο την δουλειά μου. Κρατάω έναν χαρακτήρα ηχητικό αλλά ταυτόχρονα κρατάω τα αυτιά μου και το μυαλό μου ανοιχτά και απορροφώ ερεθίσματα από όπου και αν προέρχονται.//

 

 

Ένας συνθέτης με τον οποίο πέρασες πολλές ώρες μαζί μέσα στο στούντιο…
Δεν μπορώ να διαλέξω απαραίτητα έναν. Επειδή ασχολούμαι κυρίως με recording, περνάω πολύ χρόνο πάνω στα project με τους μουσικούς και τους συνθέτες. Μπορώ να ξεχωρίσω τον Σπύρο Γραμμένο που ανέλαβα τον τελευταίο του δίσκο το καλοκαίρι του 2015, τους Βίους Παράλληλους που κάναμε τον τελευταίο τους δίσκο μαζί, την Σοφία Στασινού που συνεργαζόμαστε τα τελευταία 2 χρονια σε ένα ελληνικό “neotraditional” δίσκο και τον B.D. Foxmoor που δουλέψαμε μαζί τον τελευταίο καιρό και πάρα πολλούς ακόμα που ο καθένας έχει αφήσει το δικό του στίγμα.

 

Ποιος πιστεύεις ότι είναι ο ρόλος του ηχολήπτη και η συνεισφορά του στη μουσική παραγωγή;
Αυτό είναι ένα θέμα που μου άρεσει πάρα πολύ να το συζητάω γιατί κατά την άποψη μου έχει πολλές πτυχές. Η προσωπική μου γνώμη και στάση απέναντι στο θέμα είναι ότι ο ρόλος του παραγωγού/ηχολήπτη είναι να μπορέσει να αποτυπώσει το ύφος και τον ήχο της μπάντας ή του τραγουδιστή με τον καλύτερο αισθητικά τρόπο και να τον επικοινωνήσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στο μεγαλύτερο δυνατό κοινό.

 

 

//Ο ρόλος μου είναι να μεταφράζω αυτό που θέλει να δώσει ο καλλιτέχνης ώστε να μπορέσει να το καταλάβει και να το αισθανθεί όσο το δυνατόν μεγαλύτερο φάσμα ακροατών, πάντα διατηρώντας την προσωπική μου ταυτότητα αλλα ποτέ αλλοιώνοντας αυτή του μουσικού.//

 

  

Ποιους θεωρείς τους τρεις σημαντικότερους δίσκους που έχεις ηχογραφήσει στην καριέρα σου;
Δύσκολη ερώτηση. Αφιερώνομαι το ίδιο σε κάθε δουλειά μου, σε κάθε project. Σίγουρα υπάρχουν κάποια σημεία στην καριέρα μου ως τώρα που κάτι με κόλλησε και με τρέλανε. Μερικά παραδείγματα είναι το “Κήποι κρεμαστοί”από Βίους Παράλληλους , το “A new era” από Εnd of Iris” και αρκετά ακόμα που σίγουρα μου διαφεύγουν αυτή την στιγμή αλλά με έχουν κάνει να ανατριχιάσω και να επιβεβαιώνω ότι επέλεξα σωστό μονοπάτι για αυτό που κάνω στην ζωή μου.

Η καλύτερη δουλειά είναι πάντα η επόμενη. Κάθε δίσκος, κάθε project που περνάει από τα χέρια μου είναι ένα challenge και ένα σκαλοπάτι εξέλιξης για την επόμενη μέρα.

 

Είχες κάποιο πρότυπο ή κάποια συγκεκριμένη επιρροή που σε βοήθησε να φτιάξεις την ηχοληπτική σου προσωπικότητα;
Κάθε άνθρωπος, μουσικός, μπάντα, δάσκαλος, φίλος, συνεργάτης που διασταυρωνόμαστε ηχητικά ή μουσικά δίνει ένα στίγμα σε αυτό που κάνω και μια ώθηση για κάτι διαφορετικό.  Έχω κάποιους ανθρώπους στο μυαλό μου που ήταν κοντά στα πρώτα μου βήματα και τους κρατάω πάντα στην καρδια μου. Ο Ερμής Βογιατζής και ο Νίκος Πατινιώτης, που όχι απαραίτητα μόνο ηχητικά αλλά και σε θέματα προσέγγισης, διαχείρισης και αντιμετώπισης, μου δώσανε μεγάλα μαθήματα. Ο Ερμής είναι ίσως ο μεγαλύτερος “εραστής” του ήχου, το πάθος του για τον ήχο είναι σίγουρα ένα κίνητρο από το οποίο άντλησα δύναμη πολλές φορές.

 

Θα μας πεις λίγα λόγια για το στούντιο σου; Έχεις συγκεκριμένο εξοπλισμό με τον οποίο δουλεύεις;
Έχω αρκετά διαφορετικά μηχανήματα και μικρόφωνα που έχω επιλέξει κατά καιρούς και το καθένα έχει δικιά του εφαρμογή- χρήση. Μου αρέσει να έχω μια μεγάλη παλέτα χρωμάτων για να μπορώ να “παίξω” ανάλογα με το project. Η πρώτη κυρία του Studio είναι η βρετανικής αισθητικής Κονσόλα μου, Toft Atb 32.

 

Γράφεις μουσική;
Πλέον όχι τόσο για εμένα. Γράφω για άλλους, γράφω κατά παραγγελία αν θες, για promo , ταινίες και soundtrack. Προτίμησα να αφιερωθώ και να αφοσιωθώ σε θέμα έμπνευσης και δημιουργίας στα project των συνεργατών μου και να δώσω εκεί όλη την φαιά ουσία της δημιουργίας.

 

Σχεδιασμός ήχου για ταινίες/διαφημίσεις;
Το sound design είναι ένα κομμάτι της δουλειάς που μας αρέσει πολύ και το τρέχουμε επίσης πάρα πολύ. Ο βοηθός μου, Δημήτρης Σακελλάρης έχει περάσει πάρα πολλές ώρες ντύνοντας με ήχο οπτικό υλικό με τους πιο κουφούς και out of the box τρόπους, πράγμα το οποίο έχει δώσει μια “ταυτότητα” στις παραγωγές μας, τέτοιου είδους η οποία φαίνεται να αρέσει! Πάντα αλλάζουμε λίγο την συνταγή αλλά το moto είναι “keep it natural”.

 

Ερμής awards!
Ένας θεσμός που μου αρέσει πολύ να συμμετέχω κάθε χρόνο με τους συνεργάτες μου. Πέρσυ είχαμε 3 bronze Ερμής και φέτος διεκδικήσαμε και κερδίσαμε και τις τρεις θέσεις στην κατηγορία που πήραμε μέρος. Χρυσό, ασημένιο, χάλκινο.

 

 //Η μουσική δεν είναι είναι άσπρο ή μαύρο. Το A και το Ω του ήχου δεν είναι το μέσο ηχογράφησης αλλά ο καλλιτέχνης σαν σύνολο.//

 

   

Αναλογικός ή ψηφιακός ήχος;
Whatever works for you, σε αυτό το debate δεν θα πάρω ποτέ μέρος. Η μουσική δεν είναι είναι άσπρο ή μαύρο. Το A και το Ω του ήχου δεν είναι το μέσο ηχογράφησης αλλά ο καλλιτέχνης σαν σύνολο. Όπως και να γραφτεί κάτι, αν αυτό το κάτι είναι όμορφο και μπορεί να σε κουνήσει, να σου δημιουργήσει συναισθήματα και να σε ανατριχιάσει, ελάχιστη σημασία έχει το πως ηχογραφείται. Stop that stupid debate (btw δήλωσα και παραπάνω ότι προσωπικά μου αρέσει να δουλεύω analogue αλλά δεν πιστεύω ότι αυτό με κάνει καλύτερο άνθρωπο.. Χαχα!)

 

Σου αρέσει να ηχογραφείς ένα συγκεκριμένο είδος μουσικής;
Πλήττω, μου αρέσει η ποικιλία. Ένας ηχολήπτης/παραγωγός που κάνει μόνο ένα είδος, για μένα χάνει. Πως θα προσφέρεις κάτι νέο για παράδειγμα στον Hip hop ήχο αν το μόνο που έχεις κάνει είναι Hip hop; Δεν μπορείς.

Πρέπει να φροντίζουμε να είμαστε πολυδιάστατοι γιατί αλλιώς βρωμίζουμε.

 

Υποθέτω ότι ο κάθε άνθρωπος είχε και το “κουμπί” του για μια σωστή συνεργασία με τον ηχολήπτη.  Εσύ ήξερες αυτά τα “κουμπιά” των καλλιτεχνών; Τις ιδιοτροπίες”τους; Μπορούσες να τους χειριστείς όλους;
Ο χειρισμός είναι μια άσχημη έννοια. Θεωρώ ότι ο σεβασμός και η ειλικρίνεια σε μια συνεργασία είναι το πάν. Χειρισμούς κάνουν οι διπλωμάτες, εμείς κάνουμε ήχο.

→Ο μόνος τρόπος να “χειριστείς” (μπλιάχ) τους μουσικούς είναι να μπορέσεις να καταλάβεις τι έχει ανάγκη ο καθένας για να μπορέσει να αποδώσει τα μέγιστα. Από ένα απλό διάλειμμα την κατάλληλη στιγμή, ένα ποτήρι ουίσκι, μέχρι να βοηθήσεις σε κάποιο σύνθετο κόλλημα, μέχρι να κλείσεις τα φώτα στο recording room, γιατί ξέρεις ότι αποδίδει καλύτερα έτσι ο καλλιτέχνης.

 

 

Δουλειά μας είναι ο άνθρωπος στο booth να μπορέσει να εκφράσει αυτά που έχει στην ψυχή του ανενόχλητος, όχι να τον χειραγωγούμε.

 

  

Την ώρα που ηχογραφείς έναν δίσκο, καταλαβαίνεις ότι πρόκειται για κάτι που θα γράψει μουσική ιστορία;
Μουσική: είδος υποκειμενικό, το αν κάτι θα γράψει ιστορία είναι πολύ σχετικό. Όταν γράφω κάτι μπορώ να αντιληφθώ αν θα αρέσει σε αρκετό κόσμο ή αν “δεν περνάει”. Ως εκεί όμως. Υπάρχουν δουλειές που δεν φαινόταν και τελικά χτύπησαν πολλά “κλικ”. Υπάρχουν και δουλειές που ξεκινάνε με τεράστιες προοπτικές και δεν έχουν καθόλου ανταπόκριση.

 

_DSC9294

 

Θυμήσου δύο ανθρώπους και δύο περιστατικά που έζησες στα στούντιο και που πάντα θα τα κουβαλάς μαζί σου.
Έχω χιλιάδες ιστορίες, μου βάζεις δύσκολα. Πόσο χρόνο έχεις;

 

Tραγουδάς;
Στα σκυλιά μου και καμιά φορά και σαν βοηθητικός ρόλος σε δίσκους!

  

MD spotlight sessions;
Eίναι μια εκπομπή που έτρεξα πέρσι και περάσαμε υπέροχα. O στόχος ήταν να γίνουν ζωντανές ηχογραφήσεις και να πετύχουμε αποτελέσματα δίσκου. Tο πετύχαμε, stay tuned για περισσότερο υλικό στο μέλλον!

 

Website:mdstudio.gr

Facebook:facebook.com/mdstudioGR

 

 

Λίνα Καλογερέα

Λίνα Καλογερέα. Το Ρε στο επίθετο με έψιλον. Όλοι το κάνουν λάθος. Μ’αρέσει να γελάω μέχρι δακρύων και να απολαμβάνω ατελείωτους κλαυσίγελους σε περιόδους που το πάτωμα είναι η μόνη παρέα μου. Αγαπώ την πόλη μου γιατί μου θυμίζει λίγο εμένα. Σαν να είμαι απρόσιτη, λίγο Drama Queen, λίγο προστατευτική, πολύ αυθόρμητη, καθόλου λογική, παθιασμένη με ανθρώπους και καταστάσεις. Είμαι εθισμένη στην μουσική και τα γλυκά. Α! Και τον σκύλο μου τον Ζάρκο!

Invalid username, no pictures, or instagram servers not found
Invalid username, no pictures, or instagram servers not found